söndag 21 augusti 2011

Frukost, lunch och middagstips

Här kommer tips på vad du kan äta under en dag. Jag har anpassat denna lista efter vad du kan äta de första 3-4 veckorna, efter denna tid kan vissa saker återintroduceras i din kost såsom rotfrukter, frukter och getost.


Frukost:
  • Rispudding gjord på råris. Koka ris och mixa, gärna med lite kokosolja. Smaksätt med ex kanel.
  • Amarantgröt. Koka amarant och häll sedan över lite kokosolja och smaksätt med kanel
  • Grönsaksomelett. Fräs grönsaker (ex lök och spenat) i lite olja, rör ihop ägg och häll över. Stek tills du kan vända på den.
  • Äggröra. Vispa ihop ägg tillsammans med kryddor och lite tomatkross. Fräs ev. grönsaker. Häll i ägg och rör om.
  • Fullkornsknäckebröd (utan jäst, med rätt typ av mjöl) med något av följande: 
    • mjölkfritt smör och färska grönsaker
    • hemmagjord hoummus (undvik dock att äta bönor första 3-4 veckorna av din kur)
    • kokt ägg
    • hemmagjord rawcreme cheese gjord på blötlagda cashewnötter mixade med färsk basilika, dill, lite citronjuice och valfri kryddning (ex gräslök, vitlök, spenat) 
  • Scones gjorda på dinkelmjöl och mjölkfritt smör (men inte för ofta)
Variera gärna din frukost och tänk på att inte äta för mycket knäckebröd då ska hålla ner på intaget av kolhydrater.


Lunch och middag:
  • Sallad med 
    • färska grönsaker: sallad, tomat, avokado, broccoli, kål, selleri, gurka, paprika, zucchini, aubergine, lökar av alla de slag, brysselkål, rädisor, sparris, harrico verts, peppar (färska), sjögräs, spenat, rovor, oliver. Testa ex. att göra "pasta" av zucchini genom att hyvla den med osthyvlen och sedan skära strimlor. Du kan även marinera grönsakerna för att de ska få mer smak.
    • ägg
    • blötlagda nötter, solrosfrön, pumpafrön, linfrön, sesamfrön
    • vissa sädeslag: råris, upp poppad amarant, quinoa, bovete (är inget vete), hirs (men håll nere på intaget första 3 veckorna)
    • kokta linser
    • örter (basilika, persilja, mynta, timjan...)  och kryddor av alla de slag, gärna färska (om du använder kryddblandningar- kolla innehållet! Bl.a. ingefära och gurkmeja har nyttiga egenskaper)
    • kallpressade oljor från växtriket (blanda gärna med örtor och kryddor)
    • hemmagjord tapenade (mixade oliver, olivolja, vitlök, citron), hemmagjord pesto (basilika, pinjenötter (kan uteslutas eller bytas ut mot solrosfrön), citron, vitlök, salt och olivolja), guacamole, hemmagjord salsa
  • Grönsaksbiffar gjorda på färska grönsaker (se sallad) och kokt amarant. Servera gärna med en sallad
  • Risotto på råris, frästa grönsaker och örter
  • Kåldolmar fyllda med mixad grönsaksblandning, ex selleri, purjolök, lök och timjan. Koka kålbladen några minuter och skölj de sedan i kallt vatten så blir de lättare att hantera. Fyll de sedan med fyllningen och kör de i ugnen 15-20 min.
  • Soppor, ex: tomatsoppa, löksoppa, grönsakssoppa, linssoppa, thaisoppa (kokosmjölk), avokadosoppa
  • Ugnsrostade grönsaker med sallad och blötlagda nötter
  • Grytor: lins- och blomkålsgryta
  • Fyllda paprikor eller aubergine
  • Sobanudlar (bovetenudlar, om du hittar några utan vetemjöl i) med tomatsås
  • Grönsakspaj med deg gjord på dinkelmjöl och mjölkfritt smör
  • Grönsaksomelett
  • Nötpaté gjord på blötlagda nötter, smaksätt med lök och olika grönsaker och örter och gärna lite citron

Dryck:

  • vatten
  • citron och grapefruktvatten
  • kolsyrat vatten (gör det själv eller se till att det inte finns socker och andra dumheter i)
  • ingefäravatten (koka finmalen färsk ingefära 20 min, sila och drick varmt eller kallt, du kan även pressa i lite citron och ha i lite kanel om du vill)
  • grönt och rött té
  • mandelmjölk (koka mandel och gör din egen!)



Snacks:
  • gurkstavar och selleristavar med dip:
    • hemmagjord salsa
    • dip gjord på blötlagda nötter mixade med valfria grönsaker, kryddor och örter
    • guacamole
  • saltade och rostade pumpafrön
  • riskakor
Hoppas detta hjälper någon stackare som liksom jag var helt förvirrad över vad du kan äta!

3 kommentarer:

  1. Tack. Det ger vägledning. Lite skum på råriset bara. Är inte det en messa kolhydrater?

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Gört gjort på quinoa flingor, funkar det i en candida diet?

    SvaraRadera