måndag 12 september 2011

Pizza crust

Idag blev det pizzaverkstad. Att baka pizzadeg som i vanliga fall bara består av vetemjöl, jäst och olivolja kändes som en stor utmaning. Men inget är alltför svårt! Google is your friend.

Jag hittade detta recept som jag modifierade lite grann: http://grainfreefoodie.blogspot.com/2009/09/hazelnut-pizza-crust.html

Såhär gjorde jag Knaprig pizzadeg: (lagom till ca 2 portioner)


2 ägg
5 dl mjöl (tog 1,5 dl hasselnötter, 1,5 dl mandel, 1 dl hirs och 1 dl kikärtsmjöl. Standardreceptet sa bara hasselnötsmjöl men jag kände för att bli lite galen, släng i vad du vill!)
2 tsk olivolja
1 tsk salt
Ev. torkade örter som oregano och basilika

Vispa upp äggen. Häll i mjöl, olivolja och salt och rör ihop tills det blir en inte alltför kletig deg. Behöver du extra mjöl, rör i lite i taget.
Förgrädda på 250 grader tills den blivit lite brun, ca 10 minuter.
Släng på vad du vill ha på din pizza. Jag valde hemmagjord tomatsås, zucchini, gul och röd paprika, rödlök, ruccola och mozzarellaost (vilket är ok i fas 2).
Grädda ytterligare ca 10 minuter.
Njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar